Ne može biti autentičnog kršćanstva bez ljudskosti i čovjekoljublja...

Ideja pedagoške deontologije utemeljena na konceptima dužnosti

Mirko Lukaš - Pregledni rad
Dean Cikovac

The Idea of Pedagogical Deontology Based on the Concepts of Duty

Sažetak
Rad donosi mogućnosti utemeljenja pedagoške deontologije razmatrajući tri različita filozofska koncepta putem kojih se etičkim diskursom odgojno-obrazovnoj djelatnosti naglašava trajna potreba moralnog odgojnog djelovanja. Navedenim stajalištem ukazuje se na snažnu potrebu aktualiziranja, njegovanja i razvijanja moralne svijesti odgojno-obrazovnih djelatnika koja se u odgojnom procesu posreduje odgajaniku kao moralna spoznaja i iskustvo. Deontološki pristup u pedagoškoj djelatnosti uključuje posjedovanje i poštovanje profesionalne dužnosti odgojitelja u odnosima prema odgajaniku, ostalim čimbenicima odgojne djelatnosti i prema cjelokupnoj profesiji. Rad prezentira tri različita filozofska koncepta ideje dužnosti predstavljena u radovima Marka Tulija Cicerona, Immanuela Kanta i Jeremyja Benthama. Analizom autorovih promatranja i odrednica ideje dužnosti mogu se odrediti smjernice za suvremeni pristup poželjnog moralnog odgojnog djelovanja. Rad ideju dužnosti promatra kao obvezu, odgovornost i svijest odgojno-obrazovnih djelatnika koji svojim postupcima i izjavama djeluju na cjelovit razvitak osobnosti odgajanika. Stoga odgojno-obrazovni proces uz razvitak nužno mora djelovati i na zaštiti odgajanika od mogućih štetnih utjecaja koji se svakodnevno pojavljuju kao moralno upitni i odgojno neprihvatljivi.

Abstract
The paper considers the possibility of establishing pedagogical deontology by considering three different philosophical concepts through which the ethical discourse of educational activity emphasizes the enduring need for moral educational action. This point of view indicates the strong need to update, nurture and develop the moral awareness of educators, which in the educational process is mediated to the student as a moral knowledge and experience. The deontological approach in the pedagogical activity includes the professional duties of the educator in relations to the student, other factors of the educational activity and towards the entire profession. The paper presents three different philosophical concepts of the idea of duty presented in the works of Marcus Tullius Cicero, Immanuel Kant and Jeremy Bentham. By analysing the author’s observations and determinants of the idea of duty, guidelines for a modern approach to desirable moral educational action can be determined. The paper views the idea of duty as an obligation, responsibility and awareness of educational workers whose actions and statements affect the overall development of the personality of students. Therefore, the educational process, in addition to development, must necessarily act on the protection of students from possible harmful influences that appear every day as morally questionable and educationally unacceptable.

Naslov: Ideja pedagoske deontologije utemeljena na konceptima duznosti.pdf
Veličina: 132.76 KB

Offcanvas Module

Our themes are built on a responsive framework, which gives them a friendly, adaptive layout