Ne može biti autentičnog kršćanstva bez ljudskosti i čovjekoljublja...

O naravi, smislu i ciljevima nastave filozofije

Raul Raunić - Izvorni znanstveni članak

On the Nature, Meaning and Aims of Teaching Philosophy

Sažetak
Tekst nastoji kritički analizirati narav, smisao i ciljeve nastave filozofije u kontekstu suvremenoga školskog kurikula. Ustrojstvo rada počiva na obrazloženju triju osnovnih teza: 1. Dominacija instrumentalne racionalnosti, vođene logikom kapitala, uzrokuje redukcionistički pristup obrazovanju koji šteti humanističkom predmetnom području i komunikacijskoj naravi nastave filozofije; 2. Nastava filozofije njeguje posebne i prijeko potrebne dispozicije i forme znanja koje se očituju u holističkoj perspektivi i razvoju refleksivne svijesti putem kultiviranja uma, njegovanja humaniteta te kreativne narativne imaginacije; 3. Smisao i ciljevi nastave filozofije u školskome kurikulu razvijaju sposobnosti skeptičke, refleksivne i kritičke svijesti koja ne zastaje na eksplikaciji zbilje, nego omogućava simboličko jedinstvo i integritet osobe, odnosno potencijale samospoznaje i emancipacije.

Abstract
The purpose of this paper is to critically analyse the nature, meaning and aims of teaching philosophy in the context of the modern school curriculum. The structure of the paper is based on the explanation of three main theses: 1. The dominance of instrumental rationality, guided by the logic of capital, leads to a reductionist approach to education that damages the humanistic subject area and the communicative nature of philosophy teaching; 2. The teaching of philosophy nurtures special and much-needed dispositions and forms of knowledge that are manifested in a holistic perspective and the development of reflective consciousness through the cultivation of the mind, nurturing humanity and creative narrative imagination; 3. The meaning and aims of teaching philosophy in the school curriculum lead to the development of sceptical, reflective and critical thinking, which does not stop at the explanation of reality, but enables symbolic unity and personal integrity, that is, the potential for self-knowledge and emancipation.

Naslov: 3_O naravi, smislu i ciljevima nastave filozofije.pdf
Veličina: 151.32 KB

Offcanvas Module

Our themes are built on a responsive framework, which gives them a friendly, adaptive layout