Ne može biti autentičnog kršćanstva bez ljudskosti i čovjekoljublja...

Božić od vjerskog blagdana do festivala potrošnje

Sanja Stanić - Prethodno priopćenje
Mladen Parlov
Doris Žuro

Christmas from a religious holiday to a consumption festival

Sažetak
Tranzicija Božića od vjerskog blagdana slavljenja Kristova rođenja do »festivala potrošnje« obilježje je suvremenog potrošačkog društva. Sociokulturne promjene u Hrvatskoj nakon raspada socijalizma podrazumijevale su desekularizaciju i slobodu vjere ali i brzu preobrazbu u potrošačko društvo otvoreno procesima sveopće komercijalizacije i konzumerizma. Od tih procesa nije izuzeto ni obilježavanje vjerskih blagdana, što je osobito obilježje Božića. Imajući u vidu slavljenje Božića u suvremenom društvu cilj ovog rada je analizirati potrošački karakter vjerskih blagdana u kontekstu konzumerizma. Prvi dio rada posvećen je teološkom pogledu na Božić, odnosno odgovorit će se na pitanje što je Božić u sebi kao, za kršćane, jedan od najvažnijih i najvećih blagdana, s naglaskom na simbolizam božićne noći iz kojega su se razvili brojni vjerski običaji. U drugom dijelu rada, iz sociološke perspektive, odgovaramo na pitanje o porijeklu suvremenih manifestacija obilježavanja Božića. Konzumerističke i komodifikacijske prakse interpretiramo kao ishode socijalnih i ekonomskih promjena posljednjih desetljeća i nastanka društva masovne potrošnje te prezentiramo mehanizme trgovačke manipulacije u kontekstu božićne kupovine. U zaključku se Božić promatra u kontekstu društvene funkcije poticanja solidarnosti i održavanja socijalnih veza.

Abstract
The meaning of Christmas as a religious holiday celebrating the birth of Christ in contemporary consumer society has transitioned into a kind of »consumption festival«. After the downfall of socialism, sociocultural changes in Croatia implied desecularization and freedom of religion but also a rapid transformation into a consumer society open to the processes of general commercialisation and consumerism. Celebrating religious holidays, especially Christmas, is not exempt from these processes. Keeping in mind the celebration of Christmas in modern society, this paper aims to analyse the consumer character of religious holidays in the context of consumerism. With an emphasis on the symbolism of Christmas night from which numerous religious customs have developed, the first part of the paper is dedicated to the theological view of Christmas, i.e., the question of what Christmas is as, for Christians, one of the most significant holidays. In the second part of the paper, from a sociological perspective, we answer the origin of contemporary manifestations of celebrating Christmas. We interpret consumerism and commodification practices as the outcomes of social and economic changes in recent decades and the emergence of a mass consumption society. We also present specific mechanisms of commercial manipulation in the context of Christmas shopping. In conclusion, we consider Christmas in the context of the social function of encouraging solidarity and maintaining social ties.

Naslov: 06_Božić od vjerskog blagdana do festivala potrošnje.pdf
Veličina: 123.58 KB

Offcanvas Module

Our themes are built on a responsive framework, which gives them a friendly, adaptive layout